http://www.houseofkata.nl

http://www.dakenwandcenter.nl

 

http://www.assurantiesite.nl/autoverzekering/

http://www.gdkoi.nl

 

http://www.nipponkoigarden.com

 

 

http://www.nikoi.nl

 

http://www.rbfoto.nl

 

http://www.timmerentimmer.com

http://www.koigate.nl

http://www.rbfoto.nl


 
 
 

Geen gebeurtenissen deze maand.

ZMDWDVZ





12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31





 
Forums

Auteur Bericht
Katja
Saturday 12 September 2020 - 16:58:35
Katja
Geregistreerde deelnemer #3751
Geregistreerd: Tuesday 01 August 2006 - 23:42:20
berichten: 2759

Nadat ik noodgedwongen 11 jaar geleden mijn vijver weg moest doen heb ik de knoop doorgehakt en ik ga er weer eentje bouwen...Het gemis van de zen gevoel en het staren en genieten van een koi vijver en dat ik foto's tegen kwam van mijn eigen koi ga ik het dit keer op mijn manier bouwen.
Heb ik hulp daarbij nodig ? Ja absoluut want ik ben er toch 11 jaar eruit geweest. En aangezien mijn inkomen van toen niet nu is maar mega lager ligt ga ik grotendeels bepaalde dingen tweedehands kopen zoals een meerkamerfilter.
Ik heb het geluk dat ik nu al wel een bak heb gekregen die ik ga gebruiken als plantenfilter.
De hele opzet van hoe de vijver gaat worden zit al in me koppie , moet alleen nu nog waar gemaakt worden en het zal lang gaan duren voordat het er daadwerkelijk er ook is maar goed ...Ik heb in de jaren geduld kunnen kweken met alles dus hier zal ik ook me geduld voor hebben.
Zodra ik alles bij elkaar heb dan pas ga ik ook beginnen met spitten en bouwen en alles aan te sluiten.
Zodra ik het gat ga spitten dan word er een frame gemaakt van balken omdat ik tegen de wanden van de vijver trespaplaten ga gebruiken , dit doe ik omdat mijn tuin bestaat uit duinzand en er zit genoeg troep in van de vorige bewoners in de grond.
Dan doe ik tussen de trespaplaat en de grond piepschuim platen zodat de kou vanuit de grond minder is...
Dan als de trespabak klaar is dan komt het folie erin.
De totale diepte van de vijver word 1,30cm waarvan 80cm in de grond en 50cm boven de grond.
Zoals de foto's het laten zien wil ik de vijver bij me zit gedeelte hebben van me woonkamer raam..
Dit ook omdat ik dan zeker weet dat er niks erin geflikkert gaat worden.
Die andere zit plek zou wel het ideaalste zijn voor een vijver omdat ik daar langer de zon heb staan over de gehele dag maar dat is te dicht op de steeg gedeelte die gelijk aan het einde van mijn tuin grenst dus dat is geen optie...
Foto 1 is gemaakt vanuit me slaapkamerraam en dat laat zien wat de oppervlakte van me tuin in totaal is , wat niet op staat is dat er links ook nog een vaste schuur staat ( zo onlogisch als maar kan qua locatie ) maar achter die schuur heb ik dus de andere zithoek zitten.
Foto 2 laat zien waar me tweede zitgedeelte is waar tot 3 uur in de middag de zon is..De vijver zal half zon half schaduw krijgen...
Foto 3 is waar ik wat wil hebben..

Tegen de huidige schutting ga ik bamboeschermen aan maken.
Boven de vijver wil ik een overkapping maken en van de dak daarvan komt er een net gespannen door naar de dak van me schuur omdat ik van die hele vriendelijke meeuwen heb zitten die altijd op een gratis maaltje zitten te wachten...Tja dat is het nadeel is je in Den Helder woont he hahahha
Maar goed ik heb me wat voorgenomen voor een vijver , zal helaas qua het finaciele plaatje behoorlijk langzaam gaan maar goed het zij zo...
De vijver komt er gewoon...
Dus dit zal een super langzame topic worden met het bouwen van me vijver hahah






Terug omhoog
muldertje
Saturday 12 September 2020 - 19:42:10
muldertje
Geregistreerde deelnemer #6713
Geregistreerd: Monday 25 April 2011 - 15:51:54
Woonplaats: tiel
berichten: 844
Lekker kort
Terug omhoog
muldertje
Saturday 12 September 2020 - 19:48:55
muldertje
Geregistreerde deelnemer #6713
Geregistreerd: Monday 25 April 2011 - 15:51:54
Woonplaats: tiel
berichten: 844
trespa afwerking is niet het goedkoopste materiaal
Terug omhoog
Katja
Saturday 12 September 2020 - 20:57:20
Katja
Geregistreerde deelnemer #3751
Geregistreerd: Tuesday 01 August 2006 - 23:42:20
berichten: 2759
muldertje schreef ...

trespa afwerking is niet het goedkoopste materiaal


Ik heb al twee grote platen voor de lange zijde van de vijver..hoef alleen nog voor de korte kant één plaat te hebben en dan kan ik in principe beginnen met spitten...
Terug omhoog
weslingh
Saturday 12 September 2020 - 22:31:14
Weslingh

Geregistreerde deelnemer #2119
Geregistreerd: Sunday 19 June 2005 - 19:39:01
Woonplaats: oss
berichten: 9018
katja blij dat je er weer zin in hebt
1 ik zou voor sandwich panelen gaan makkelijk bouwen en stevig
kijk rustig rond wat je gratis of bijna gratis kunt krijgen
maak de vijver iets dieper en minder hoog,merk zelf dat de hoogte ook een nadeel heeft je kijkt er op afstand minder mooi in
en aanleg is eenmalig onder houd blijft een vast kostenpost
als je iets meer uit kunt geven bespaar je wellicht ook geld in de toekomst
een plantenfilter is leuk maar kan in de toekomst ook veel problemen geven
Terug omhoog
Katja
Saturday 12 September 2020 - 22:59:45
Katja
Geregistreerde deelnemer #3751
Geregistreerd: Tuesday 01 August 2006 - 23:42:20
berichten: 2759
weslingh schreef ...

katja blij dat je er weer zin in hebt
1 ik zou voor sandwich panelen gaan makkelijk bouwen en stevig
kijk rustig rond wat je gratis of bijna gratis kunt krijgen
maak de vijver iets dieper en minder hoog,merk zelf dat de hoogte ook een nadeel heeft je kijkt er op afstand minder mooi in
en aanleg is eenmalig onder houd blijft een vast kostenpost
als je iets meer uit kunt geven bespaar je wellicht ook geld in de toekomst
een plantenfilter is leuk maar kan in de toekomst ook veel problemen geven




Oke Marcel dank je wel voor je mening...Zou je als je wilt je er ook meer op kunnen verklaren waarom dieper gaan en minder hoog en waarom geeft een plantenfilter in de toekomst problemen... Ik heb deze topic gemaakt zodat ieder zijn mening kan gaan geven en ideeen en ik kan er misschien baad bij gaan hebben met jullie adviezen...
Terug omhoog
weslingh
Sunday 13 September 2020 - 21:45:53
Weslingh

Geregistreerde deelnemer #2119
Geregistreerd: Sunday 19 June 2005 - 19:39:01
Woonplaats: oss
berichten: 9018
ik heb zelf een vijver 65 cm hoog omdat ik niet dieper kon graven ivm veeel grondwater. nu een totaal diepte van 170
merk dat wanneer ik langs de vijver zit ik minder goed in het water kijk dan mijn oude vijver die was maar 25 cm hoog
zeker als je er een leuk zithoekje bijzet die vrij laag is is het niet mooi (mijn mening )

Plantenfilter verzamelen altijd veel vuil en dat maak je niet gemakkelijk schoon
na verloop van jaren slipt deze meestal toch dicht waardoor je zone's krijgt waar weinig zuurstof komt met gevolg slechte ziek makende bacteriën die je zeker niet wil hebben
als je een plantenfilter wil hebben voor het mooie maak een losstaande bak
Terug omhoog
Katja
Wednesday 16 September 2020 - 08:59:40
Katja
Geregistreerde deelnemer #3751
Geregistreerd: Tuesday 01 August 2006 - 23:42:20
berichten: 2759
Marcel....Je hebt me aan het denken gezet en ik ga je advies aannemen..Als een ander ook nog ideeen heeft sta ik daar natuurlijk voor open...Nogmaals ik ben er al ruim 11 jaar uit van een koivijver dus elk advies of idee is van harte welkom...
Terug omhoog
muldertje
Wednesday 16 September 2020 - 18:00:07
muldertje
Geregistreerde deelnemer #6713
Geregistreerd: Monday 25 April 2011 - 15:51:54
Woonplaats: tiel
berichten: 844
Ik heb hem vanaf de bodem op gemetseld
En sinds 2018 heb ik er een raam in gemaakt
Ook ongeveer 60 cm boven de grond
Terug omhoog
ajaxwil
Wednesday 16 September 2020 - 21:20:05
Geregistreerde deelnemer #766
Geregistreerd: Wednesday 25 August 2004 - 20:59:57
Woonplaats: Tilburg
berichten: 860
Ik heb ook sinds twee jaar een raam erin en dat is echt een must voor mij. Had ik echt veel eerder moeten doen.
En ik weet niet of je met een bodemdrain gaat werken?
En alles 110 mm aanleggen, dat was in de oude tijd ook niet.
Terug omhoog
Katja
Wednesday 16 September 2020 - 21:47:16
Katja
Geregistreerde deelnemer #3751
Geregistreerd: Tuesday 01 August 2006 - 23:42:20
berichten: 2759
Ik ga niet met een bodemdrain werken Ajaxwil ( William)..Is geen optie voor mij want waar ik me filter wil hebben staan en waar de vijver komt kan geen leiding gegraven worden....Dan moet ik door me plantenbak heen gaan en geloof mij ik heb 5 keer het grind wat er in ligt door me handen gehad en ik zit echt niet op een 6de keer te wachten...Nee ik doe gewoon een dompelpomp erin...En een raam is ieder zijn smaak maar niet de mijne...Ik vind een koi mooier van de bovenzijde aangezicht dan van de zijkant...

En Frank Metselen is hier helemaal niet mogelijk want ik zit met duinzand..En ik mag geen steen gebruiken van de woningstichting in de grond...Er ligt al genoeg puin van jaren geleden in de grond en daar letten ze nu heel erg op...
Terug omhoog
Katja
Monday 21 September 2020 - 08:46:50
Katja
Geregistreerde deelnemer #3751
Geregistreerd: Tuesday 01 August 2006 - 23:42:20
berichten: 2759
Ik zat gistermiddag in me tuin en zat zo naar de plak te kijken waar de vijver gaat komen en nu zit ik met een dillema...De plek waar de vijver komt heeft van zonsopgang tot 2 uur in de middag half de zon en daarna komt het in de schaduw te zitten...Aan de overkant van waar de vijver komt is de zon van zonsopgang tot ff na 3 uur de volle zon , wat dus betekend de gehele tijd zon en pas in de namiddag de schaduw...Nu komt mijn dillema..Aan de ene kant kan ik daar geen vijver hebben want A. de schur staat daar en het is mijn looppad van de tuin. B. de bak waar me planten in staan is opgehoogd en ik zie geen mogelijkheid om daar iets mee te doen want hoe ga ik daar een pad krijgen die zo is dat ik geen ruimte daar in verlies enof me planten beschadigt raken met erlangs lopen...Nu is mijn vraag als volgd..Is het erg dat de vijver weinig zon krijgt of moet het toch ivm temp de zon wel goed in de vijver komen... De foto laat zien hoe de zon inval is in me tuin rond 2 uur in de middag..Graag jullie mening...

Terug omhoog
ajaxwil
Monday 21 September 2020 - 12:35:58
Geregistreerde deelnemer #766
Geregistreerd: Wednesday 25 August 2004 - 20:59:57
Woonplaats: Tilburg
berichten: 860
Mijn vijver krijgt ook weinig zon en heb er geen probleem mee.
Terug omhoog
muldertje
Monday 21 September 2020 - 18:04:16
muldertje
Geregistreerde deelnemer #6713
Geregistreerd: Monday 25 April 2011 - 15:51:54
Woonplaats: tiel
berichten: 844
Hier bijna hele dag zon zomers tegen de 28/30 graden
Nu rond de 20 graden
Terug omhoog
geer
Monday 21 September 2020 - 20:51:52
Geregistreerde deelnemer #834
Geregistreerd: Friday 10 September 2004 - 14:38:28
Woonplaats: assen
berichten: 2297
hier ook volop zon en schaduw, zou er niet zon probleem van maken
Terug omhoog
geer
Monday 21 September 2020 - 20:53:29
Geregistreerde deelnemer #834
Geregistreerd: Friday 10 September 2004 - 14:38:28
Woonplaats: assen
berichten: 2297
zou van die grindbak een vijver maken
Terug omhoog
Katja
Tuesday 22 September 2020 - 08:01:48
Katja
Geregistreerde deelnemer #3751
Geregistreerd: Tuesday 01 August 2006 - 23:42:20
berichten: 2759
geer schreef ...

zou van die grindbak een vijver maken


Geintje zeker...De grindbak waar me planten in staan was eerder nog groter...Was een L vorm , het schuurtje wat je er achter ziet staan en daar waar de fietsen staan , zo groot was eerst de bak en ik ga deze niet inleveren voor een vijver...Het is me trots dat me esdoorn's het juist goed doen en ga ik die eruit halen dan gaan ze dood dus nee de grindbak blijft...
Terug omhoog
geer
Tuesday 22 September 2020 - 23:51:27
Geregistreerde deelnemer #834
Geregistreerd: Friday 10 September 2004 - 14:38:28
Woonplaats: assen
berichten: 2297
duidelijk
Terug omhoog
 

Ga naar:     Terug omhoog


Publiceer deze discussie: RSS 0.92 Publiceer deze discussie: RSS 2.0 Publiceer deze discussie: RDF
Powered by e107 Forum System