http://www.houseofkata.nl

http://www.dakenwandcenter.nl

 

http://www.assurantiesite.nl/autoverzekering/

http://www.gdkoi.nl

 

http://www.nipponkoigarden.com

 

 

http://www.nikoi.nl

 

http://www.rbfoto.nl

 

http://www.timmerentimmer.com

http://www.koigate.nl

http://www.gdkoi.nl


 
 
 

Geen gebeurtenissen deze maand.

ZMDWDVZ

123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930



 
Forums

Ga naar pagina       >>  
Auteur Bericht
RayS
Wednesday 06 February 2013 - 16:44:41
Geregistreerde deelnemer #7158
Geregistreerd: Tuesday 29 January 2013 - 09:32:58
Woonplaats: Omg. Dordrecht
berichten: 74

Goede middag allen,

Heel wat jaren geleden al eens eerder een account op dit fantastische forum gehad echter na verloop van jaren hebben er andere projecten voorrang gehad. Nu een nieuwe account aangemaakt en met een missie, tot een mooi ontwerp van onze nieuwe tuin komen!

Onze Koi vijver moet verhuisd worden van een tuin van 5x10m naar een tuin van 13x12m. Een aardig stukje meer ruimte voor de nieuwe vijver dus!

Hierbij wat foto's van de oude vijver:








De oude vijver is 3x3m en 160cm diep (50 boven maaiveld). Pompgevoed zelfbouw filter in de schuur van ongeveer 800liter (4 kamers). Dit werkt allemaal prima maar in de nieuwe tuin wil ik het e.a. doordachter uitvoeren.

De wens is om er in ieder geval een raam in te hebben zodat ook vanuit de woning de Koi goed te zien zijn.
Daarnaast niet na een jaar al het idee hebben van 'had ik de vijver toch maar iets groter gemaakt'.

Een schetsje van de mogelijke plek:




De vijver in de schets zou een HDPE bak zijn van 7mx3,5m en 2m diep. Met aangebouwd een filterruimte van 1mx3,5m. Aan de voorzijde van de bak zou dan idealiter een raam van zeg 2,5m x 50cm moeten komen.

De tuin ligt vol op het zuiden, dus enig punt van aandacht is plek van het terras en eventuele overkappingen van zowel terras als vijver.

Straks hoop ik nog wat andere schetsen te plaatsen.

Raymond

[ Bijgewerkt Friday 31 May 2013 - 12:29:47 ]
Terug omhoog
Mollie
Wednesday 06 February 2013 - 18:47:17
Geregistreerde deelnemer #791
Geregistreerd: Monday 30 August 2004 - 20:49:44
Woonplaats: Roosteren
berichten: 3093
plek is goed denk ik, eventuele overkapping aan de achter zijde van de woning heb je rekening mee gehouden.
weet je al wat meer over de opbouw van de vijver en filter, wil je een filterput aan de vijver waar je eventueel zelf alles plaatst zoals beadfilter of zo of gelijk een kamerfilter er aan vast?krijg je drain's en skimmer?
omschrijf je plannen eens
Terug omhoog
RayS
Wednesday 06 February 2013 - 19:14:11
Geregistreerde deelnemer #7158
Geregistreerd: Tuesday 29 January 2013 - 09:32:58
Woonplaats: Omg. Dordrecht
berichten: 74
De achterkant van de woning heeft op de eerste verdieping een woning breed balkon van ongeveer een meter diep. Dus met een eventueel groot knikarmscherm kan ik de vijver niet veel dichterbij zetten denk ik.

Zelf heb ik nog nooit met een drain gewerkt (nu pompgevoed), maar ik verwacht minimaal 2 drains nodig te hebben en 1 skimmer. Of het dan beter is een drijvende of wand skimmer te hebben?

De ruimte achter de vijver, 1m x 3,5m zou ik dan als filter ruimte willen gebruiken. Hierin zou het voorfilter (sieve of trommel), hoofdfilter (ultrabead) en alle andere filtersystemen, pompen e.d. moeten komen.
In de 'schuur' die in de tekening links bovenin is getekend zou dan een CV ketel komen te staan om de vijver in de winter op temperatuur te houden.

Op de vorige vijver heb ik een pergola geplaatst die de vijver deels schaduw geeft. Dat vond ik toen wel een goed plan omdat ik gelezen had dat Koi konden "verbranden". Nu heb ik ze vrijwel nooit als de zon scheen in die schaduw zien 'hangen', maar altijd in de volle zon. Dus of dit bij deze nieuwe vijver ook weer nodig is?
Terug omhoog
Mollie
Thursday 07 February 2013 - 18:51:36
Geregistreerde deelnemer #791
Geregistreerd: Monday 30 August 2004 - 20:49:44
Woonplaats: Roosteren
berichten: 3093
2 drain's lijkt mij prima, ik heb een wandskimmer tegen de kant waar ik er niet tegenaan kijk ik heb liever geen uitstekende dingen in de vijver vandaar.hij is wel omgebouwd naar 110mm zodat ik er toch genoeg flow door kan trekken(10m3 nu)ik heb er een manget mof 160mm overheen kunnen schuiven en daar een verloopstuk naar 110mm in.te veel zon zal zeker niet goed zijn maar dat geld voor de meeste dingen waar te voor staat.
verder is het een kwestie van keuzes maken en logies na denken kontroleer wel goed of je je filter kwijt komt in de beschikbare ruimte je hebt ook nog wat plaats nodig voor de 110mm buizen.word de bak nog geisoleerd van buiten omdat je gaat verwarmen verwen ze maar
succes en keep us postid.
Terug omhoog
Gerrit Arends
Thursday 07 February 2013 - 21:17:54
Geregistreerde deelnemer #2
Geregistreerd: Sunday 16 November 2003 - 17:13:51
Woonplaats: Hierden
berichten: 16032
Welkom terug hou ons op de hoogte
Terug omhoog
Website
RayS
Friday 08 February 2013 - 08:15:17
Geregistreerde deelnemer #7158
Geregistreerd: Tuesday 29 January 2013 - 09:32:58
Woonplaats: Omg. Dordrecht
berichten: 74
Offerte van de HDPE bak is binnen, het lijkt allemaal tot de mogelijkheden te behoren. Mits er niet heel veel extra gekke dingen in het huis gedaan moeten worden

Als de vijver 7x3,5x2 zou worden spreken we over ongeveer 40m3 water. (binnenmaat zal wat kleiner zijn en niet tot rand gevuld)
Is het bij zo'n afmeting noodzakelijk om 2 filterlijnen te hebben? Of wordt dat soms gedaan om bij mankementen toch door te kunnen draaien?
1 UB100 zou toch makkelijk zo'n 40m3 aan kunnen? Samen met een voorfilter en eiwitafschuimer moet ik dan al een eind zijn?
Al moet daar natuurlijk nog een UV en plek voor verwarmingsspiraal in opgenomen worden.

Nu heb ik 1 aanvoer uit de vijver, straks worden dat er 3, daar moet ik nog even mee gaan puzzelen
Terug omhoog
Maus
Friday 08 February 2013 - 09:54:08
Maurice
Geregistreerde deelnemer #4937
Geregistreerd: Wednesday 17 October 2007 - 17:41:13
Woonplaats: Rotterdam
berichten: 2564
Hoi Raymond,
Ziet er veelbelovend uit je plannen
Als ik je een voorfilter aan mag raden dan zou ik zeker een trommel nemen, ik heb er hier ook 1 draaien en ben er onwijs tevreden over.
En als je het mij vraagt altijd voor 2 filterlijnen gaan en dan dus ook 2 pompen, mocht er 1 stuk gaan dan heb je altijd nog een 2e draaien.
En gezien je wilt verwarmen dmv CV zou ik je 2e lijn een BWB maken dan kun je daar meteen mooi je spiraal in hangen
Terug omhoog
RayS
Friday 08 February 2013 - 13:53:23
Geregistreerde deelnemer #7158
Geregistreerd: Tuesday 29 January 2013 - 09:32:58
Woonplaats: Omg. Dordrecht
berichten: 74
Dank!

Een hele hoop opties in ieder geval! 2e filterlijn betekend dus ook een 2e voorfilter, of kan dat makkelijk uit 1 trommel?
En dan dus ook 2 retouren (of meer?), is ook nog een heel uitdenk werk om voldoende stroming te krijgen in zo'n bak.
Terug omhoog
Maus
Friday 08 February 2013 - 16:36:38
Maurice
Geregistreerde deelnemer #4937
Geregistreerd: Wednesday 17 October 2007 - 17:41:13
Woonplaats: Rotterdam
berichten: 2564
Welnee joh, kan gewoon op een trommelfilter hoor als je maar in de gaten houd dat je weet hoeveel kuub je per uur verpompt en daar de grote van je trommelfilter op aanpast, je zet je pompen dan dus ook na je trommelfilter.
En de retouren, ik zou op jouw vijver 4 retouren zetten en dat 2hoge en 2lage en zo gemonteerd dat je stroming/draaiing krijgt in het water, en de hoeken aan de binnenkant afronden zodat het water mooi de hoek om gestuurd word
Terug omhoog
RayS
Wednesday 13 February 2013 - 09:33:48
Geregistreerde deelnemer #7158
Geregistreerd: Tuesday 29 January 2013 - 09:32:58
Woonplaats: Omg. Dordrecht
berichten: 74
Ahh, op die fiets. Weer wat geleerd!
2 hoge en 2 lage retouren diagonaal tegen over elkaar zodat er een soort van draaibeweging komt neem ik dan aan?

We zijn al weer druk aan het rekenen of we niet wat breder zouden kunnen gaan met de vijver. Al zal een vaste HDPE bak dan niet meer mogelijk zijn i.v.m. transport.
Dan 'moeten' we misschien wel aan de betonblokken, ook een leuke klus! Vooral om het grondwater uit het gat te houden tijdens de bouw! Dat staat in deze regio erg hoog.

Eerst vrijdag de sleutel en binnen alles kaal maken
Terug omhoog
Maus
Wednesday 13 February 2013 - 09:47:46
Maurice
Geregistreerde deelnemer #4937
Geregistreerd: Wednesday 17 October 2007 - 17:41:13
Woonplaats: Rotterdam
berichten: 2564
Raymond,

met de retouren zeg je het precies goed, en dan de lage retouren een cm of 20 vanaf de bodem en de hoge op ongeveer een meter vanaf de bovenkant dan zit je top

en wat je bak betreft 49 m3 is toch groot zat man is een schitterende afmeting, vergeet niet hoe meer water je hebt hoe meer water ververen, hoe meer medicijnen je zult moeten gebruiken bij behandelen enz enz en vooral de medicijnen kan flink in de papieren lopen

Let wel op met een HDPE bak en grondwater dat je zorgt dat je grondwater niet kan gaan stijgen onder je bak totdat je er water in hebt staan op minimaal dezelfde hoogte (zelfs liever een cm of 20 hoger dan het water buiten je bak, grondwater zal je bak zeker doen opdrijven.
Terug omhoog
RayS
Wednesday 13 February 2013 - 12:03:58
Geregistreerde deelnemer #7158
Geregistreerd: Tuesday 29 January 2013 - 09:32:58
Woonplaats: Omg. Dordrecht
berichten: 74
Maurice, wederom bedankt voor de uitleg.

En 49m3 groot genoeg, dat denk ik nu ook, maar zou dat over 2 jaar nog zo zijn?
Maar in de breedte groter zal ook inhouden in de lengte korter. Dus totaal gezien dezelfde inhoud +/-.
Dan blijft er nog wat terras over voor de vijver, al wil ik daar niet altijd het meubilair hebben staan, anders heeft het raam weinig nut!

Dat grondwater zal me nog wel wat kopzorgen geven ben ik bang. Enige geluk is wellicht de klei die waarschijnlijk al na 40cm bereikt wordt. Instorten van de wanden zal dan niet zo snel gebeuren.
Terug omhoog
Maus
Wednesday 13 February 2013 - 12:39:16
Maurice
Geregistreerde deelnemer #4937
Geregistreerd: Wednesday 17 October 2007 - 17:41:13
Woonplaats: Rotterdam
berichten: 2564
waarom draai je de vijver dan niet een slag en zet je het raam in het midden van de lange kant, dan heb je nog meer terras en staat volgens mij nog beter in je tuin dan hoe deze nu getekent staat
Terug omhoog
RayS
Wednesday 13 February 2013 - 12:52:54
Geregistreerde deelnemer #7158
Geregistreerd: Tuesday 29 January 2013 - 09:32:58
Woonplaats: Omg. Dordrecht
berichten: 74
Dat zou inderdaad ook kunnen, echter zouden we wel graag vanuit het huis naar het raam kunnen kijken, soort aquarium idee zegmaar. En dan moet de vijver ook weer niet te ver weg staan... keuzes...

Het terras voor de vijver zou dan geschikt zijn voor een paar man, en het gedeelte tussen blokhut en vijver voor als de hele familie komt BBQ'en.

Jij hebt op het moment ook een HDPE vijver? Zou je mij (evt via PB) kunnen zeggen waar je deze besteld hebt?
Terug omhoog
Maus
Wednesday 13 February 2013 - 13:00:01
Maurice
Geregistreerde deelnemer #4937
Geregistreerd: Wednesday 17 October 2007 - 17:41:13
Woonplaats: Rotterdam
berichten: 2564
Als je het mij vraagt, de 3.45 meter die je nu getekend hebt tussen voorkant vijver en pui van je woning, vind ik erg kort hoor, dit is nu zo'n kleine ruimte waar je straks niet op je gemak zit.
een tuintafel en een paar stoelen en je zit echt niet op je gemak hoor.
Hier heb ik de vijver op 5 meter van het huis vandaan en kijk vanuit de voorzijde van mijn woning ( woning is 9 meter lang) met gemak naar de vissen in mn vijver
Mijn vijver is opgebouwd uit sandwich panelen en daar heb ik een betonvloer in gestort met alle leidingen en heb daar 2mm HDPE folie in laten lassen en is ejht een aanrader, zeker kwa prijs.

[ Bijgewerkt Wednesday 13 February 2013 - 13:06:18 ]
Terug omhoog
RayS
Wednesday 13 February 2013 - 15:33:32
Geregistreerde deelnemer #7158
Geregistreerd: Tuesday 29 January 2013 - 09:32:58
Woonplaats: Omg. Dordrecht
berichten: 74
Hmm, geloof dat ik maar eens terug naar de tekentafel ga!
Wellicht dat een meer vierkante vijver meer ruimte aan beide kanten kan geven.
Dan moet ik alleen nog een plek zien te vinden voor de filters. Die had ik in eerste instantie in het verlengde van de vijver gedacht. Maar hoor al van verschillende dat een meter breed misschien wat krap is.
Misschien maar onder/in de blokhut... als dat niet te ver weg is van de vijver.

[ Bijgewerkt Wednesday 13 February 2013 - 15:36:10 ]
Terug omhoog
RayS
Thursday 14 February 2013 - 11:42:48
Geregistreerde deelnemer #7158
Geregistreerd: Tuesday 29 January 2013 - 09:32:58
Woonplaats: Omg. Dordrecht
berichten: 74
Goed, poging 2 in ontwerp.







Vijver is nu korter en breder gemaakt. Geen filters achter de vijver maar die komen dan in de 'blokhut'. Samen met quarantaine bak en CV.
Afmetingen van de blokhut zijn nog niet zeker, ligt aan de filtratie benodigdheden. Vijver zal +/- 50m3 zijn.
Misschien maar een apart topic in het filter gedeelte aanmaken om uit te vinden wat de filtratie moet worden.


Als ik uitga van aquaria maten, zou een 10mm dik glas voldoende moeten zijn bij een hoogte van 60cm. Als ik dan 1010.2 gelaagd glas neem, moet dat wel voldoende zijn?
Terug omhoog
Maus
Thursday 14 February 2013 - 12:56:32
Maurice
Geregistreerde deelnemer #4937
Geregistreerd: Wednesday 17 October 2007 - 17:41:13
Woonplaats: Rotterdam
berichten: 2564
Dit ziet er wel al wat ruimtelijker uit ja.
Volgende, de ruimte naast je vijver (op de lange zijde) dit is nu ongeveer een meter toch? waarom zet je de vijver niet helemaal tegen de schutting aan? komt hier later beplanting te staan?
en de ruimte van 8.5x2.5 meter naast je huis (daar waar je schutting langs loopt, op je 3D tekening helemaal onderaan) is dit een loze ruimte ofzo, of gewoon bestrating ?
Terug omhoog
RayS
Thursday 14 February 2013 - 13:04:15
Geregistreerde deelnemer #7158
Geregistreerd: Tuesday 29 January 2013 - 09:32:58
Woonplaats: Omg. Dordrecht
berichten: 74
Dank.

De ruimte naast de vijver richting schutting is nu 1 meter inderdaad. De bedoeling is dat daar iets van beplanting komt in een smalle borderrand.
Bij de erfafscheiding moet ik wel kunnen, daar staat op het moment een 'groene' haag gepland.

Die ruimte naast de garage/keuken staat gepland als 'schuur'. Echter wel een droge, dus geen vijver apparatuur.
Terug omhoog
Maus
Thursday 14 February 2013 - 20:15:13
Maurice
Geregistreerde deelnemer #4937
Geregistreerd: Wednesday 17 October 2007 - 17:41:13
Woonplaats: Rotterdam
berichten: 2564
Dan denk ik juist waarom zou je dan in je tuin de ruimte verspelen door een tuinhuis neer te zetten terwijl je een schitterende ruimte naast je huis hebt waar je ook heel mooi een radiator of zelfs makkelijk een eigen CV ketel kunt hangen
Terug omhoog
Ga naar pagina       >>   

Ga naar:     Terug omhoog


Publiceer deze discussie: RSS 0.92 Publiceer deze discussie: RSS 2.0 Publiceer deze discussie: RDF
Powered by e107 Forum System